kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
کارشناسان خارجی درباره انتقام ایران چه می‌گویند؟

 این بار فرق می‌کند ایران به اسرائیل رحم نخواهد کرد

قریب به اتفاق کارشناسان بین‌المللی و صاحب‌نظران عرصه سیاست خارجی در جهان بر این عقیده‌اند که پاسخ احتمالی ایران در ساعات و روزهای آینده، بسیار سهمگین‌تر از دفعات پیش است.



 
 سرویس سیاسی ـ

اشتباه و گستاخی بزرگ مهم‌ترین کلید‌واژه مورد استفاده توسط مقامات و فرماندهان در توضیح جنایت صهیونیست‌ها در ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران بود. در راس این مواضع مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر امور خارجه اردن بر تنبیه حتمی صهیونیست‌ها و پاسخ ایران بر گستاخی رژیم اشغالگر قدس صحه گذاشت.
جنون بی‌حد و مرز سران جنایتکار رژیم صهیونیستی، حتی قوه محاسبه این رژیم را نیز از بین برده و منجر به تکرار گستاخی‌های آن در قبال ملت‌ها و دولت‌های منطقه شده است.
اسرائیل که پس از ده ماه جنگ بی‌رحمانه و در عین حال فرسایشی در نوار غزه، خود را در چشم افکار عمومی جهان شکست‌خورده و منفور‌تر از هر روز می‌بیند، در اوج بلاهت و در تصمیمی غیرعقلانی، تمامی خط قرمزها را رد کرده و اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت خط قرمزی در تنبیه این رژیم نداشته و به اسرائیل رحم نخواهد کرد.
این نکته و شدت عمل جمهوری اسلامی ایران در تنبیه اسرائیل را غربی‌ها و حامیان منطقه‌ای این رژیم نیز به‌خوبی دریافته و تماس‌های دیپلماتیک و سفر برخی از مقامات سیاسی و دیپلماتیک همچون سفر وزیر امور خارجه اردن در روزهای اخیر نیز شاهدی بر این مدعاست که آنان با درک عمق گستاخی اسرائیل و درک عزم ایران برای انتقام بی‌رحمانه، غافلانه به دنبال کمک به اسرائیل هستند.
در همین زمینه باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران صراحتا پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی را قطعی و قاطع اعلام کرد.
وی با اشاره بر مسئولیت اخلاقی همگان در محکومیت و پاسخ به جنایات اسرائیل، جهان را به عدم بی‌تفاوتی و مماشات در برابر این رژیم فراخواند.
ترس آشکار صهیونیست‌ها و همچنین شدت عمل ایران ترجیع بند گزارش‌های تحلیلگران و تولیدات رسانه‌های مطرح جهانی و منطقه‌ای و همچنین رسانه‌های عبری زبان صهیونیست نیز بوده است.
سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و وزیر دفاع سابق این کشور که نقش مهمی در صحنه سیاسی و امنیتی روسیه ایفا می‌کند، روز دوشنبه در راس هیئت بلند‌پایه روسی به تهران سفر کرد. برخی از صاحب‌نظران معتقدند ممکن است ارتباطی میان این سفر و پاسخ احتمالی ایران در برابر واقعه ترور شهید اسماعیل هنیه وجود داشته باشد. 
 جان مرشایمر: اسرائیل به‌‌شدت به آمریکا وابسته است؛ با این ارتش خسته از جنگ با حماس
 حمله به حزب‌الله دیوانگی است
«جان جی مرشایمر» نظریه‌پرداز شهیر و برجسته علم روابط بین‌الملل درباره ارزیابی خود از وضعیت رژیم صهیونیستی پس از ترور «اسماعیل هنیه» عنوان داشت: باید بدانیم که تحولات روزهای اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل به‌شدت و عمیقاً به ایالات متحده وابسته است؛ اسرائیل نمی‌تواند به‌تنهائی و بدون کمک و پشتیبانی آمریکا وارد این جنگ‌ها شود و آنها را ادامه دهد.
وی افزود: ما در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۸ میلیارد دلار به آنها کمک کردیم؛ تکرار می‌کنم ۱۸ میلیارد دلار و در حمله نظامی ۱۳‌آوریل ایران علیه اسرائیل به آنها کمک کردیم.
مرشایمر خاطرنشان کرد: موقعی که تمام این فاکتورها و عوامل را در نظر می‌گیریم، باید از خود بپرسند که اسرائیل چگونه می‌تواند از این وضعیت خلاص شود؟ به حزب‌الله در لبنان حمله کنند؟ در ۱۹۸۲ به لبنان حمله کردید و بعد سال ۲۰۰۶ حمله کردید که نتیجه آن فاجعه‌آمیز بود.با این ارتش خسته از جنگ با حماس، حمله به حزب‌الله دیوانگی است؛ حتی اگر ما به آنها کمک کنیم.
  مرکز صهیونیستی آلما: 
ایران حمله گسترده‌ای را به اسرائیل ترتیب می‌دهد
در همین زمینه مرکز تحقیقاتی صهیونیستی آلما عنوان داشت: ایران، حمله گسترده‌ای را به اسرائیل ترتیب خواهد داد. 
ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل نیز گفت: نتانیاهو به مهم‌ترین عنصر امنیت ملی آسیب رسانده و ما را در موقعیتی قرار داده که باید منتظر پاسخ شدید ایران باشیم؛ او در خدمت استراتژی بلندمدت ایران برای از بین بردن و فروپاشی اسرائیل پیش می‌رود.
روزنامه تایمز انگلستان نیز در زمینه قدرت محور مقاومت و به‌خصوص مقاومت اسلامی لبنان عنوان داشت: حزب‌الله اکنون دارای نسخه ارزان بازدارندگی هسته‌ای است. این زرادخانه هزاران موشک دوربرد را شامل می‌شود. حزب‌الله با هزاران موشک دوربرد می‌تواند مراکز جمعیتی و زیرساخت‌های شمال اسرائیل، تل‌آویو و حیفا را نابود کند.
 وبگاه صهیونیستی والا در خبری به نقل از شین بت: 
در بحبوحه تهدید ایران، پناهگاهی برای نتانیاهو
 آماده  کرده‌اند
تایمز اسرائیل به نقل از وبگاه خبری صهیونیستی والا روز یکشنبه گزارش داد که در بحبوحه ترس از حملات حزب‌الله و ایران به اسرائیل، یک پناهگاه زیرزمینی در اورشلیم که در آن رهبران ارشد می‌توانند برای مدت طولانی در طول جنگ باقی بمانند، توسط سرویس امنیتی شین بت آماده شده و به طور کامل فعال است.
در این گزارش آمده است که این سنگر که بنا به گزارش‌ها تقریباً 20 سال پیش ساخته شده است، دارای قابلیت فرماندهی و کنترل است و به مقر وزارت دفاع در تل‌آویو متصل است. این پناهگاه که به عنوان مرکز مدیریت ملی نیز شناخته می‌شود، در 10 ماه گذشته از جنگ اسرائیل در غزه استفاده نشده است.
بر این اساس والا می‌افزاید: با این حال، اکنون این پناهگاه برای استفاده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیگر شخصیت‌های ارشد، آماده شده است، زیرا اسرائیل برای حملات احتمالی ایران و حزب‌الله در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه آماده می‌شود.
در ادامه گزارش تایمز اسرائیل آمده است: به گزارش یدیعوت آحارونوت، این پناهگاه با نام مرکز مدیریت ملی تاکنون در جنگی مورد استفاده قرار نگرفته است. آماده‌سازی این مرکز برای استفاده در این زمان ممکن است نشانه‌ای از شدت تهدید ایران و حزب‌الله باشد.
  شبکه کان اسرائیل:
 ما منتظر غافلگیری از سوی ایران هستیم
سلیمان ماسودا، خبرنگار سیاسی شبکه عبری‌زبان «کان»رژیم صهیونیستی عنوان داشت: همه مقامات در اسرائیل قائل بر این هستند که ایران و حزب‌الله لبنان پاسخی تند و سختی را خواهند داد.
وی افزود: در سطح سیاسی قبل و بعد از ترور و تا امروز پس از جلسه اضطراری کابینه که توسط نخست‌وزیر در مقر هکاریه برگزار شد، مقامات معتقدند و می‌گویند که حزب‌الله پاسخ خواهد داد، درواقع برخی از مقامات امنیتی پس از جلسه کابینه گفتند که حزب‌الله پاسخ سختی را خواهد داد و این پاسخ به دلیل ترور فؤاد شکر فرمانده ارشد آنها و همچنین به دلیل ترور اسماعیل هنیه است 
این کارشناس صهیونیست عنوان داشت: همه موارد در حال حاضر در حال بررسی است چه پاسخی دو برابر از سوی لبنان باشد و چه پاسخ مشترکی چند کشور به طور همزمان در اسرائیل همچنان در محاسبات‌شان یک نوع غافلگیری را در نظر می‌گیرند. این به این دلیل است که قبلاً برآوردهای مرکز اطلاعاتی آمان (رکن اطلاعات ستاد کل جنگ اسرائیل) اشتباه از آب درآمدند.
وی افزود: یادآوری می‌کنم، این مرکز اطلاعاتی اعلام کرد که ایران به ترور مقام ارشد خود در دمشق در حمله چند ماه پیش منتسب به اسرائیل پاسخی نخواهد داد، اما آنها در واقع بلافاصله پاسخ دادند، حتی وقتی که بخش اطلاعاتی اسرائیل متوجه شد که پاسخی در کار است انتظار چنین پاسخ تند و سنگینی همان‌طور که در شب پهپادها عملیات وعده صادق اتفاق افتاد را نداشتند.
ماسودا همچنین اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دستگاه اطلاعاتی آمان ممکن است وضع را به اندازه کافی پیش‌بینی نکرده باشد‌، احتمال حمله و پاسخ بسیار گسترده حزب‌الله باید در نظر گرفته شود و مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل سطح هشدارها بسیار بالا است 
این کارشناس صهیونیست خاطرنشان کرد: انتظارات این است که پاسخ فقط از لبنان نباشد بلکه از مناطقی دیگر حمله صورت گیرد. باید منتظر غافلگیری باشیم همان‌طور که رکن اطلاعات ستاد کل وزارت جنگ اسرائیل در مورد حمله 14 فوریه (عملیات وعده صادق) برآوردهایش اشتباه از آب درآمد و فکر نمی‌کرد ایران پاسخ دهد اما غافلگیر شد! اسرائیل اصلا انتظار چنین پاسخ تند و سنگینی را در آن زمان نداشت!
 الجزیره: حالت وحشت در اسرائیل 
طاقت‌فرسا شده است
به گزارش مشرق،کانال تلگرامی الجزیره به فارسی با انتشار ویدئویی به روایت خبرنگار الجزیره از جو حاکم بر فضای این روزهای اسرائیل پرداخت.
در این ویدئو عنوان شده است: حالت وحشت در اسرائیل طاقت‌فرسا شده و روزنامه اسرائیل هیوم تصریح کرده است که وضعیت وحشت و این جنگ روانی که چند روز است ایران علیه اسرائیل راه انداخته باعث آسیب‌های بسیاری برای جبهه داخلی و نیز اقتصاد اسرائیل شده است.
 فاکس نیوز: ایران از گسترش جنگ 
در نتیجه حمله به اسرائیل ‌هراسی ندارد
شبکه خبری فاکس نیوز نزدیک به جمهوری خواهان در آمریکا در گزارشی ویدئویی عنوان داشت: ایران اهمیتی نمی‌دهد که حمله به اسرائیل منجر به جنگ شود
پایگاه خبری بلومبرگ نیز در خبری عنوان داشت: بزرگ‌ترین کاهش در سهام اسرائیل از اکتبر به دلیل ترس از حمله احتمالی ايران و شبه نظامیان منطقه رخ داد
‌لِری جانسون، تحلیلگر سابق سیا نیز در پیش‌بینی خود از ادامه منازعه میان ایران و اسرائیل عنوان داشت: همواره تلاش کردیم ایران را به دروغ کشوری تروریست نشان دهیم اما ایران همیشه از خود خویشتنداری نشان داده است. پیش‌بینی می‌کنم این بار ایرانیان به اسرائیل رحم نخواهند کرد. ‌
  اوضاع وخیم رژیم صهیونیستی
 از نظر خبرنگار اینترنشنال
خبرنگار اسرائیلی اینترنشنال در گزارشی درباره ترس از حمله ایران به اسرائیل اظهار داشت: امکان دارد صدها موشک به سوی اسرائیل شلیک شود و تا سه روز برق در شهرهای شمالی قطع شود، در سیستم آبرسانی اختلال چند روزه‌ای پیش بیاید، سامانه تلفن‌های همراه و ثابت دچار اختلال شوند؛ نزدیک چهل درصد از مردم نتوانند در سر کار حضور پیدا کنند.
  سایه انتقام ایران بر سر رژیم صهیونیستی!
«شارون ایدان»، افسر بازنشسته و خبرنگار مشهور صهیونیست: در حال حاضر بحران برای اسرائیل پیچیده‌تر می‌شود؛ دومینوی لغو پروازها به اسرائیل به دلیل حمله ایران در حال افزایش است و 20هزار اسرائیلی سرگردان هستند!
وی افزود: اسرائیل یک آشفتگی بزرگ که در روزهای آینده بدتر می‌شود را تجربه می‌کند؛ سؤال بزرگ این است که سرانجام چه می‌شود؟!
 روز سیاه بورس‌های جهانی و منطقه‌ای 
بازارهای عمده سهام در منطقه خلیج‌فارس روز دوشنبه دنباله رو همتایان آسیایی خود سقوط کردند.
اسکای نیوز گزارش داد ترس از اینکه ایالات متحده به سمت رکود اقتصادی پیش رود و همچنین نگرانی در مورد گسترش دامنه درگیری در خاورمیانه به دنبال ترور رهبر حماس و فرمانده ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل، از جمله عوامل ریزش بازار سهام در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس عنوان شده است.
بر اساس تازه‌ترین داده‌ها، نرخ بیکاری ایالات متحده در ماه جولای(تیر ماه) به بالاترین میزان در سه سال گذشته یعنی 4.3 درصد افزایش یافت و در بحبوحه کاهش قابل توجه استخدام‌ها، این نشان‌دهنده ضعف بالقوه در بازار کار و افزایش خطرات مواجهه این کشور با رکود اقتصادی است.
بر اساس ابزار دیده‌بان فدرال گروه CME، معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در شرایط کنونی فدرال رزرو احتمالا برای کاهش نرخ بهره اقدام خواهد کرد و نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر با 50 واحد کاهش به 78 درصد برسد.
بورس دبی امروز دوشنبه با افت 4.2 درصدی در صدر فهرست بازارهای در حال سقوط در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس قرار گرفت و پس از آن بازار عربستان با 3.6 درصد قرار دارد.
قیمت نفت نیز‌، به عنوان محرکی برای بازارهای مالی در منطقه خلیج‌فارس، در یک جلسه پرنوسان به زیان خود ادامه داده که ناشی از غلبه پیامدهای ترس از رکود در ایالات متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت بر نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه به دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، بزرگ‌ترین منطقه تولید‌کننده نفت در جهان است.
بازارهای سهام در آسیا نیز متحمل زیان‌های گسترده‌ای شدند، زیرا شاهد موج شدید فروش توسط سرمایه‌گذاران بودند به نحوی که منجر به تعلیق معاملات خودکار توسط نرم‌افزار در کره جنوبی شد.
بازارهای بورس جهان به علت ترس از رکود در آمریکا امروز را نیز با افت شدید در ادامه سقوط جمعه گذشته آغاز کردند به طوری که بازار بورس ژاپن در یک لحظه از «دوشنبه سیاه» سال 1987 هم بیشتر کاهش یافت.
ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش یافت زیرا این گمانه‌زنی تقویت شده که برخی از سرمایه‌گذاران در حال فروش و سود کردن هستند تا پول برای سایر خسارات در جاهای دیگر را تامین کنند. 
نیکی ژاپن امروز را با افت 12.40 درصدی آغاز کرد که بیشترین افت از اکتبر 1987 به شمار می‌رود. بازارهای بورس اروپا امروز با را افت 1.8 درصدی آغاز کردند.
به دنبال نگرانی در مورد رکود در آمریکا، ارزش CAC 40 فرانسه 2.1 درصد، IBEX اسپانیا 2.8 درصد و FTSE انگلیس 1.7 درصد کاهش یافتند. سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم 3.7 درصد افت کرد که پایین‌ترین رقم از اواسط سال 2023 به شمار می‌رود.
گزارش ضعیف و نگران‌کننده حقوق و دستمزد آمریکا در ماه جولای سبب شده تا بازار 78 درصد احتمال دهد که فدرال رزرو نه‌تنها در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش می‌دهد، بلکه 0.5 درصد کاهش خواهد داد.
بازار سهام آمریکا از جمعه گذشته متحمل زیان‌های وحشتناکی شده است، به نحوی که بازارها قرمز شدند، بیشتر شاخص‌های بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص‌های دلار و نفت سقوط کردند.
بر این اساس، افراد ثروتمند جمعه گذشته 134 میلیارد دلار به دلیل افت قابل توجه سهام وال استریت از دست داده‌اند به نحوی که دارایی خالص جف بزوس در روز جمعه 15.2 میلیارد دلار کاهش یافت و به همین منوال سقوط بورس آمریکا در روز جمعه‌، 134 میلیارد دلار از دارایی 500 ثروتمند جهان را از بین برد.
 نمایندگان کنگره آمریکا هشدار دادند: 
با ایران وارد جنگ نشوید
همزمان با افزایش تنش‌ها در غرب آسیا و خطر وقوع یک جنگ فراگیر در منطقه ۲ عضو کنگره آمریکا نسبت به ورود واشنگتن به یک درگیری مسلحانه با ایران هشدار دادند.
به گزارش ایسنا، رو خانا، عضو دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به ارائه قطعنامه‌ای از سوی سناتور لیندسی گراهام برای اجازه استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده علیه ایران واکنش نشان داد و نسبت به کشیده شدن پای واشنگتن به درگیری مسلحانه با ایران هشدار داد.
او در پیام خود تاکید کرد: آمریکا نباید وارد جنگ با ایران شود.
این نماینده دموکرات افزود: جنگ عراق بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا در قرن بیست و یکم بود. هر نامزدی که این چرخه را اداره می‌کند، باید مشخص کند که در این مورد کجا ایستاده است.
همچنین مارک پوکان، نماینده دموکرات در کنگره ایالات متحده روز یک‌شنبه گفت: من با روخانا موافقم. نباید با ایران جنگ شود! بیایید همه بر این موضوع به توافق برسیم.
بنابر گزارش پایگاه خبری-تحلیلی کامِن دریمز، حسن الطیب، مدیر قانونگذاری برای سیاست خاورمیانه در کمیته دوستان در قانونگذاری ملی از رو خانا خواست تا قطعنامه مربوط به اختیارات جنگی را ارائه کند و استدلال کرد که «ما واقعاً می‌توانیم از وسیله‌ای مانند این برای افزایش فشار برای عدم مداخله نظامی ایالات متحده در جنگ فاجعه‌بار با ایران استفاده کنیم».
اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به تهران سفر کرده بود، بامداد روز چهارشنبه در اقامتگاه خود به شهادت رسید.
تریتا پارسی، معاون اجرائی مؤسسه کوئینسی پس از شهادت اسماعیل هنیه گفت:  نتانیاهو با ترور هنیه به‌ طور سیستماتیک مذاکرات آتش‌بس در غزه را خراب کرده است زیرا پایان دادن به جنگ احتمالاً به کار سیاسی او پایان می‌دهد.
او همچنین تصریح کرد: دوباره در حال پیمودن مسیری تکراری هستیم؛ تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ فراگیر با تحت فشار قرار دادن ایران برای مقابله به مثل نکردن. اگر بایدن برای آتش‌بس غزه فشار می‌آورد، ما همیشه در پرتگاه جنگ قرار نداشتیم.
از زمان آغاز حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در اکتبر گذشته نیروهای اسرائیلی با حمایت دیپلماتیک و تسلیحاتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره بیش از ۳۹ هزار غیرنظامی را در این منطقه کشته‌اند که اغلب آنها زنان و کودکان هستند. همچنین بیش از ۹۱ هزار نفر در این حملات زخمی شده‌اند.